Fontos döntés előtt – A várpalotai általános iskolák képzési kínálata
Az iskolaválasztás mindig felelősségteljes döntés egy család életében, s mindezt még nehezebbé teszi az idén, hogy a koronavírus-járvány miatt elmaradtak az ovis-suli foglalkozások, a leendő elsős kisdiákok és szüleik csak az interneten keresztül ismerkedhetnek meg az iskolákkal és a tanítókkal. A döntés meghozatalában, a tájékozódásban szeretne segítséget nyújtani médiacégünk azzal, hogy a Várpalotai Hírcentrum hírportálján is bemutatkozási lehetőséget biztosít az alapfokú oktatási intézményeknek.
Bán Aladár Általános Iskola
A Bán Aladár Általános Iskola a 2021/2022. tanévben két első osztályt indít, kétféle programmal, tapasztalt, mosolygós, következetes tanítónők irányításával, mondta el lapunk kérdésére dr. Juhász Attiláné. Az intézmény igazgatója kiemelte, mindkét programjukban a Meixner-féle olvasástanítási módszerrel dolgoznak, melynek lényege, hogy az olvasástanítással párhuzamosan kissé késleltetve halad az írástanítás, az egymással bármilyen módon felcserélhető betűket távol tanítja egymástól, illetve pozitív megerősítést, fejlesztő értékelést alkalmazva „elfogadva követel”. – A művészeti/iskolaotthonos (1.a) osztályunkat azoknak a gyerekeknek javasoljuk, akik nyitottak a művészetek iránt. A program jellegzetessége, hogy speciális tantárgyakat is tanulnak, melyben a gyermek képességei hamar kiderülnek, így a kisdiák már a tanulmányai kezdetén sikerélményhez jut. Mindez motiválttá teszi, így az iskolai teljesítménye szépen alakul, jól teljesít. Önbizalmuk, kommunikációjuk kiemelkedő. Speciális tantárgyak a furulya, néptánc, báb, sakk, könyvtárismeret. A tanórák többségén csoportbontásban dolgoznak, ami azt jelenti, hogy a tanítónő 10-12 fővel dolgozik. Ezáltal több idő, figyelem jut egy-egy kispajtásra. Házi feladatot hétközben nem kapnak, a tanítás 8.00-tól 15.45 óráig tart. Az osztálytanítók Mellárné Mikolics Judit és Szigetiné Kiszely Katalin lesznek – mondta el az intézményvezető.
A sportos/egész napos (1.b) osztályban délelőtt vannak tanórák, délután igény szerint napközi. Minden nap van házi feladat. – Mozgékony, sportolni vágyó gyerekeknek javasoljuk. A heti öt testnevelés órából két tanórát szakedző tart. Első és második osztályban az asztalitenisszel, harmadik és negyedik osztályban a kosárlabda csapatjátékkal ismerkednek meg a gyerekek. A programnak köszönhetően fokozottan fejlődik a figyelem, koncentrációs képesség, míg maga a sport spontán fejleszti a kitartást, akaraterőt, memóriát. Az osztálytanító Gubiczáné Nagyistók Erika lesz – összegzett dr. Juhász Attiláné, akitől megtudtuk, a járványhelyzetre való tekintettel a Bán Aladár Általános Iskolában a beiratkozás elsősorban elektronikus úton fog történni, ennek részleteiről valamennyi érintett családot tájékoztatni fogják a tavaszi szünetet követően.
Inotai Tagiskola
– Az Inotai Tagiskola biztonságos, zöld környezetben található, tágas játszóudvarral. Tantermeink digitális eszközökkel felszereltek. Intézményünk Ökoiskola és Elsősegélynyújtó Referenciaiskola minősítést is kapott. Szaktanári ellátottságunk teljes, pedagógusaink előnyben részesítik a kompetenciaalapú, projekteket megvalósító oktatást – mondta el lapunknak Tavaszi Rita. Az Inotai Tagiskola tagintézmény-vezetőjétől megtudtuk, évfolyamonként egy osztályt indítanak, átlagosan 23 fős létszámmal. Negyedik osztálytól csoportbontásban oktatják az angol nyelvet és informatikát. – Az első osztályosok – akiknek tanítónője Farkas Bernadett lesz – a Meixner-módszerrel sajátíthatják el az olvasás és írás biztos alapjait. Tanórák után napközit biztosítunk minden korosztálynak. Sajátosságunk, hogy alsó tagozaton évfolyamonkénti bontásban valósítjuk meg a napközis tanórákat: mind a négy osztály a saját osztályfőnökével tanul délután. Ez biztosítja, hogy a délelőtti tanórákon elsajátított ismereteket személyre szabottan megerősítsék a napköziben – emelte ki Tavaszi Rita.
Az Inotai Tagiskolában nagy hangsúlyt fektetnek a tanulásban lassabban haladók megsegítésére, minden tantárgyból korrepetálást biztosítanak. A sajátos nevelési igényű gyerekeket utazó gyógypedagógusok mellett saját logopédusuk és gyógypedagógiai asszisztensük segíti a felzárkózásban. – Kiemelt figyelmet fordítunk arra is, hogy a hozzánk járó gyerekek tehetségét a lehető legtöbb területen bontakoztassuk ki. Pedagógusaink évek óta sikeres pályázatokat nyújtanak be a Nemzeti Tehetség Program különböző ágazataira. Ezeknek köszönhetően folyik iskolánkban magas színvonalú művészeti nevelés, sakk foglalkozás, különböző sportági, valamint angol, informatika és színjátszó szakkör, de online iskolaújság és iskolarádió műsorainak szerkesztésében is részt vehetnek tanulóink. Udvarunkon iskolakertet hoztunk létre, ahol minden osztály saját területtel rendelkezik. Családias, elfogadó környezetbe várjuk leendő tanulóinkat – összegzett Tavaszi Rita.
Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola
– Intézményünkben a 2021/2022-es tanévre két első osztály indítását tervezzük Pátkai Anna tanító, egykori tanítványunk és Hambergerné Válik Sarolta tanító, angol szakos tanárnő vezetésével. Az 1.a osztályunkba várjuk azokat a gyermekeket, akik szívesen énekelnek, érdeklik őket a hangszerek, illetve szüleik szándéka szerint beíratnák őket a zeneiskolába is. Ebben az osztályban az énekes iskolai program szerint tanulnak majd a kis elsősök, mely kiváltja a zeneiskolai szolfézsórákat. Továbbá heti egy alkalommal idegen nyelvi óráik is vannak. Az 1.b osztályunkba a nyelvek iránt érdeklődő gyermekeket várjuk, melyeket emelt óraszámban tanulnak majd. Mindkét osztályban választhatnak a német és angol nyelv közül – mondta el kérdésünkre Darkóné Antalóczy Zsuzsanna.
A Szent János iskola igazgatója kiemelte, szeretettel várják a környező településeken élők, és a nem katolikus, vagy meg nem keresztelt gyermekek jelentkezését is, amennyiben elfogadják az iskola értékeit. – Elegendő időt hagyunk arra, hogy a kisgyermekek az óvodai élet után váltani tudjanak az iskola szabályozottabb világába. Szívünkön viseljük az élménypedagógia, kalandpedagógia elemeit, hogy tanítványaink a digitális világ útvesztőiben mindig a helyes utat találják meg. A szülőkkel közvetlen kapcsolatot építünk ki a kisgyermekek érdekében. Nevelési/tanulási nehézségek esetén iskolalelkész, hitoktatók, pszichológus, logopédus, gyógypedagógus, fejlesztőpedagógusok, ifjúságvédelemért felelős pedagógus és szociális segítő támogatja a gyerekeket – tette hozzá Darkóné Antalóczy Zsuzsanna.
Megjegyezte, az iskola bővelkedik színes programokban, szakköri és sportolási lehetőségekben. Fontosnak tartják, hogy a gyermekek megtalálhassák az őket érdeklő területeket és kiteljesedhessenek azokban. Ennek érdekében minden komoly versenyen elindítják tanítványaikat, akik komoly eredményeket értek el. Eszközellátottságuk is kiváló. A jelenlegi digitális munkarendben számítógépekkel, laptopokkal látták el azokat, akik ezt igényelték.
Rákóczi Telepi Tagiskola
– Iskolánk hangulata családias, minden tevékenységünk középpontjában a gyermekek érdekei állnak. Rendkívüli összetartozás jellemző közösségünkre. Hatalmas udvar, gyönyörű zöldövezet veszi körül az iskola épületét, ahol két sportpályán is mozoghatnak a gyerekek – kezdi az iskola bemutatását Pintér-Simon Ágnes tagintézmény-vezető.
A Rákóczi Telepi Tagiskolában 2021 szeptemberében induló első osztályt Zsédelyné Sanda Borbála fogja tanítani, fél napos munkarendben, általános tanterv szerint, az Apáczai Kiadó Hétszínvirág című tankönyvcsaládjából. – Az első és második osztályban lehetőség van arra, hogy a gyermekek fáradtságához igazodjon a munkarend. Délután napközis foglalkozásokon vehetnek részt diákjaink, amit mind a nyolc évfolyamon biztosítunk. Hisszük, hogy az általános iskola 1-4. évfolyamán az alapkészségek fejlesztése a legfontosabb, mellette pedig biztosítani kell a gyerekek szabad mozgását, a különböző sportolási lehetőségeket. A heti öt testnevelés órából két órában a kosárpalánta programmal ismerkednek a gyerekek. Mindenki tehetséges valamiben, amit igyekszünk felfedezni, támogatni. Matematika tehetséggondozó szakkörön, énekkarban, levelező versenyeken, amelyeken alapítványi támogatással ingyen lehet részt venni – sorolja a tagintézmény-vezető.
A Rákóczi Telepi Tagiskolában több művészeti iskola helyben tartja foglalkozásait: grafika, dráma, szolfézs és fúvós hangszeres órákra lehet járni. A tornacsarnokban asztalitenisz, kézilabda, futball és kosárlabda edzésekre lehet járni. Sok időt és figyelmet fordítanak azokra a gyermekekre is, akik valamilyen területen elmaradnak társaiktól. Korrepetálásokon, az Alapozó Terápiára épülő mozgásfejlesztő foglalkozásokon, gyógytestnevelés órákon vehetnek részt. Az intézmény emellett részt vesz a boldogságóra programban, iskolakertet művelnek, tankonyhát üzemeltetnek, rendszeresen tartanak kézműves délutánokat, játékos sorversenyeket, egészség- és sportnapokat, valamint túrákat és kirándulásokat, köztük például vízi vándortábort szerveznek. Aktív kapcsolatot tartanak petrozsényi testvériskolájukkal is, mondta el Pintér-Simon Ágnes.
Várkerti Általános Iskola
A Várkerti Általános Iskolában a 2021/2022-es tanévben két első osztály indul. Az egyik a hagyományos, délelőttös, a másik egész napos, két tanítóval működő osztálytípus. A délelőttös osztály osztályfőnöke Váginé Koncz Enikő, az egész naposé Bálintné Fisli Annamária lesz, akinek tanító párja Jámbor Erika, tájékoztatta lapunkat Koncz Annamária intézményvezető.
A délelőttös osztály tanórái nyolc órától fél egyig tartanak, felszerelésüket naponta hazaviszik a gyermekek, házi feladataikat otthon vagy igény szerint a napköziben készítik el. Velük ellentétben az egész napos osztály tanulói egészen 16 óráig az iskolában tartózkodnak, tanóráik közül egy-egy foglalkozás délutánra kerül. Otthoni házi feladatot csak hétvégére kapnak a gyerekek, és felszerelésüket is csak akkor viszik haza. A délelőttös osztályban a hagyományos olvasástanulási módszerrel az Apáczai Kiadó tankönyveiből tanulnak a gyerekek, míg az egész napos osztályban a Meixner-féle olvasástanítási módszert alkalmazzák, amely segít megelőzni a diszlexia-diszgráfia kialakulását.
– Mindkét osztályban nagy hangsúlyt fektetünk a felzárkóztatásra, amelyhez mindhárom tanító rendelkezik fejlesztő pedagógusi képzéssel. Bálintné Fisli Annamária egyben angol szakos tanár is, Jámbor Erika pedig gyógypedagógusi képzésre jár. Mindhárom, elsős osztályt kezdő pedagógusunkra jellemző a magas színvonalú szakmai munka, az alaposság, a gyermekközpontúság és a hivatástudat – tette hozzá Koncz Annamária.
Az alsó tagozaton emelt óraszámban tanítják a matematikát, és tehetséggondozó szakköröket is tartanak. Akkreditált Tehetségpontként a tehetséggondozás más tantárgyak esetében, a sportban, a művészetekben is fontos az intézmény számára. Elsős osztályaikban a testnevelés órák keretében népi gyermekjátékokat, néptáncot tart Forgács Zsuzsanna. A mozgásfejlesztésre szoruló gyermekek alapozó tornán vagy gyógytestnevelés foglalkozásokon is részt vehetnek. Az idegen nyelv oktatása a harmadik évfolyamon indul, ahol az angol és a német nyelvből választhatnak a tanulók. – A Várkerti iskola több éve örökös ökoiskolaként működik. Fontos az intézményben a környezettudatosságra és az egészséges életmódra való nevelés. A hagyományos tantermi oktatás mellett témanapokkal, témahetekkel, projektekkel, kihelyezett tanórákkal, tanítási napokkal színesítjük oktató-nevelő munkánkat. Tanítványaink kiemelkedő eredményeket érnek el különböző versenyeken, vetélkedőkön, pályázatokon – összegzett az intézményvezető.
Vásárhelyi András Tagiskola
A Vásárhelyi András Tagiskolában egy első osztály indítását tervezik, amelynek tanítója Bozzayné Pintér Krisztina lesz. Az általános tanrendű osztályban délelőtt tanítási órák lesznek, míg délután napközit tartanak. A kisdiákok a Meixner-módszer alapjaira épülő hagyományos szótagoló olvasástanítással ismerkednek a betűkkel, de játékos formában a matematikai és logikai képességeik kibontakoztatására is ügyelnek az intézményben, ahogy a digitális kompetenciák fejlesztésére is kiemelt figyelmet fordítanak.
– Fontosnak tartom, hogy egymást segítő és megbecsülő közösséget formáljak a szárnyaim alá kerülő gyerekekből. Az egyéni bánásmód híve vagyok, igyekszem minden gyermekkel a képességei szerint foglalkozni és így kihozni belőlük a legtöbbet. Szeretetteljes, biztonságos légkör kialakítására törekszem. Célom, hogy a gyerekek szeressék az iskolát és a tanulást, nyitottá váljanak a világra, találják meg azt, amiben tehetségesek – mondta el Bozzayné Pintér Krisztina, a leendő elsősök tanítónője.
Dobos Andrea tagintézmény-vezető hozzátette, a Vásárhelyi iskola pedagógiai alapelvei közé tartozik a gyermekközpontúság, a képességek kialakítása, kulcskompetenciák fejlesztése, a tehetségkibontakoztatás, a következetesség, valamint az elfogadás, a tolerancia erősítése. – Célunk biztosítani az óvoda és iskola, azaz a játék és a tanulás közötti zökkenőmentes átmenetet. Módszertanilag felkészült, szakképzett pedagógusaink a tudásra építő értelmi és érzelmi nevelésben hisznek. Fontos számunkra a tehetséggondozás és felzárkóztatás, tanulmányi versenyekre való sikeres felkészítés. Modern oktatástechnikai eszközökkel felszerelt tantermekben tanulhatnak diákjaink, akik már az első osztálytól kimagasló színvonalú művészetoktatásban részesülnek – mondta el Dobos Andrea.
A tanórán kívüli foglalkozásokat illetően érdemes kiemelni, hogy már az első osztálytól angol nyelvi szakkörön pallérozódhatnak a nebulók, akik a negyedik évfolyamtól angol nyelvet és digitális kultúrát tanulnak. A sport területén is gazdag kínálatot nyújt az intézmény, a Kosárpalánta programban éppúgy részt vehetnek, mint úszásoktatáson. Izgalmas szakkörök széles választéka és első osztálytól zeneiskola várja a kisdiákokat, tájékoztatta lapunkat a Vásárhelyi András Tagiskola vezetője.